wtorek, 13 czerwca 2017

Dmitrij Głuchowski, Witajcie w Rosji

Pewnie znacie żarty o Rosji i Rosjanach oraz stwierdzenie, że Rosja to stan umysłu. No cóż, prawdopodobnie tak jest. Dziś o zbiorze opowiadań autora książki Metro 2033 o uroczym tytule Witajcie w Rosji. Zapraszam.

autor: Dmitrij Głuchowski
tytuł: Witajcie w Rosji
tytuł oryginalny: Рассказы о Родине
rok wydania: 2010 (Rosja)/2014 (Polska)

   Jaka może być Rosja? Może być na przykład stanem umysłu, gdzie fikcja miesza się z rzeczywistością. Albo rzeczywistość z fikcją. Nigdy nie wiadomo, skąd to całe zło oraz czy to co widzimy, jest faktyczne czy może jest to żywa lodówka na ludzkie organy. Albo jak wytłumaczyć masowe ciąże? Można jednym słowem. Rosja.

   Najbardziej rozśmieszyły mnie opowiadania o przeszczepie mózgu i te z masową ciążą. Co do pierwszego z dwóch opowiadań - nie zdziwiło mnie to, że chcąc dążyć do perfekcji można się posunąć do tego typu zabiegów. Te drugie opowiadanie, o masowych ciążach uświadamia mi to, że czasem zdarza się, że dokonuje się synchronizacja u mnie i znajomych. Chociaż może nie ma aż tak absurdalnego zakończenia. 

   Ponadto są też opowiadania związane z kosmosem. Jedno dotyczy libacji a drugie - obcych, którzy przybyli do Rosji skontaktować się z ludźmi, ale... władze były ważniejsze od gości. To akurat mnie zdziwiło, bo i tak ten obcy miał dosyć dużo cierpliwości i wydarzenie, które normalnie zostałoby ogłoszone wszem i wobec w mediach nawet nie znalazło miejsca.

   Co jeszcze mogę dodać na koniec tego krótkiego tekstu? To nie jest typowo brytyjski humor jak u Clarksona. Jeśli ktoś lubi absurdalne teksty, to to jest książka dla niego. Jeśli ktoś jest ciekaw, czy ten autor potrafi opisać coś innego, niż życie w postapokaliptycznej Moskwie to mówię - tak, potrafi i to dosyć bardzo może ubawić, chociaż nie wszystko powinno się wziąć serio.


Witajcie. Mam wrażenie, że czym bliżej sesji, tym mniej mam siły na wszystko, łącznie z nauką i pisaniem. Jednak myślę, że uda mi się zachować ciągłość publikacji (czyli sławetny wtorek - sobota) i przygotować się na okres lipiec - sierpień. Trzymajcie się ciepło!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz